Як вдало «продати» себе на співбесіді

 Відомо, що робота займає одне з найважливіших місць у житті кожної сучасної людини. Будь-яка співбесіда при прийомі на роботу - це, власне, процес купівлі-продажу. Звичайно, людина хвилюється, тому що, від того, наскільки вона зуміє показати себе у вигідному світлі - залежить результат угоди. Про деякі секрети і психологічні тонкощі  піде мова в цій статті. 
Коли ми шукаємо роботу, роботодавець оцінює не тільки нашу освіту, знання, вміння, досвід, а й багато чого іншого. Іноді шукати роботу приходить людина з вищою освітою, вільною англійською, досвідом роботи, доброзичлива і спокійна за характером. Здавалося б, ідеальний кандидат. Але раптом роботодавець цю кандидатуру забраковуює і бере студента без жодного досвіду. Чому? Тому що ідеальний співробітник для деяких начальників середньої ланки - як бомба уповільненої дії, він знає роботу краще за них, і теоретично через рік може зайняти їхнє місце. А в очах студента не надто досвідчений керівник буде професіоналом високого класу. 

Як скласти резюме

Дуже багато претендентів недооцінюють важливість цього кроку. Можна часто чути: "Навіщо писати, я краще все розповім при особистій зустрічі", - але проблема в тому, що до особистої зустрічі справа може не дійти. Які бувають основні недоліки у складанні резюме? 
1) Стислість. Немає бажання запрошувати на співбесіду фахівця, двадцятирічний стаж якого вмістився на половині сторінки. Зазвичай це відбувається через те, що вказуються тільки назви компаній і займані посади, але ні слова про посадові обов'язки і профіль діяльності компанії. 
2) Надмірність. Цей недолік не дуже поширений, але теж має місце. Це коли молодий спеціаліст надсилає резюме на 3-5 сторінках, мало не дослівно цитуючи посадову інструкцію, а також із захватом описуючи свої хобі та фізичні дані. 
3) Невідповідність вакансії. Є на увазі, що з даних, наведених в резюме, не слід, що фахівець може претендувати на дану вакансію. Наприклад, головний бухгалтер, в основному працював у торгівлі, за інерцією посилає своє стандартне резюме у виробничу компанію, хоча не завадило б змінити деякі акценти: вказати навіть незначний досвід роботи на виробництві, позначити розуміння саме виробничої специфіки і т.д. 

Оптимальний розмір резюме - 1-2 сторінки. Більший обсяг може викликати деяке роздратування. Бажано мати кілька варіантів резюме. 

На співбесіді. 

Гідним завершенням першого етапу довгого і нелегкого процесу пошуку роботи буде запрошення на співбесіду. Існують основні моменти, які варто продумати заздалегідь. Людину найчастіше зустрічають по одягу, тому, зовнішнім виглядом відводиться не остання роль. Виглядати ви повинні акуратно і по-діловому. Це зовсім не означає, що ви повинні змінити свій стиль, перш за все ви повинні відчувати себе комфортно, але одяг постарайтеся підібрати максимально відповідний вакансії. Властивість людської психіки така, що перше враження робить вирішальний вплив на остаточну думку про вас. 

Як треба виглядати. 

  1. У зовнішньому вигляді необхідно прагнути до класичної простоті.
  2. Віддайте перевагу нейтральним кольорам.
  3. Якщо ви претендуєте на місце в творчій сфері, проявіть велику вишуканість. 
  4. Стежте за тим, щоб ви виглядали сучасно, але не дуже модно. 
  5. Зачіска скромна і приємна. 
  6. Мова - виразна, літературна, без слів-паразитів.  
  7. Демонструйте  впевненість, задоволеність собою, життям і оточенням. 
  8. Будьте природні, випромінюйте доброту і надійність. 
  9. Поза і рухи мають бути спокійні, не застиглі, не напружені. 
  10. Для нотаток візьміть чистий блокнот і ручку. 

На зустріч потрібно прийти точно в призначений час. Запізнення не допустимо. Якщо ви затримуєтеся з об'єктивних причин, зателефонуйте і перенесить зустріч. Якщо обставини складаються таким чином, що ви можете прийти раніше призначеного часу, знову ж таки зателефонуйте і дізнайтеся, чи зможе роботодавець прийняти вас.

У процесі співбесіди напрямок розмови задає роботодавець, тому давайте чіткі відповіді на поставлені питання. Скупі "так", "ні", "не мала" навряд чи послужать вам добру службу, а й у великі пояснення впадати не варто. Ваші коментарі повинні бути короткими, але змістовними. 

Не піддавайтеся спокусі перебільшити свої заслуги або непомірно прикрасити свій професійний досвід. Надавайте тільки ті відомості, які відповідають дійсності. По-перше, правдивість відповідей легко перевіряється в ході співбесіди, не кажучи вже про те, що роботодавець може напряму зв'язатися з колишнім керівництвом. По-друге, вам можуть повірити на слово, але влаштувати невелику практичну перевірку. 

Давайте конструктивний аналіз своєї попередньої діяльності. Не бійтеся говорити про свої слабкі сторони, але увагу загострювати на них не варто і уникати цієї теми не треба. Визнаючи й аналізуючи свої промахи, ви тільки заробляєте собі додаткові очки, адже не робить помилки той, хто нічого не робить. 

Інтерв'юер буде намагатись з'ясувати причину звільнення з попередніх місць роботи. Безпечніше знову ж таки говорити правду. Утримайтесь від докорів на адресу колишнього керівництва - у начальників своя солідарність.

При відповіді на складні питання користуйтеся першим правилом продавців: кожне заперечення покупця - привід для продовження розмови. Наприклад, вам заявляють: "Ви такий молодий, що навряд чи впораєтесь з обов'язками". Гідною відповіддю буде: "Так, я молодий і тому легко сприймаю нову інформацію".

І не забувайте, будь ласка, що роботодавець - це не просто людина, яка візьме чи не візьме вас на роботу, це - покупець, який набуває ваш час, знання, досвід, інтелект, значну частину вашого життя. Тому придивляйтеся теж - чи та це людина і чи це та організація, якій ви готові продати свої унікальні здібності.

Коли роботодавець отримав всю необхідну інформацію про вас, настає ваша черга задавати питання. На співбесіді необхідно попросити розповісти про організацію, в якій вам, можливо, доведеться працювати, про те місце, яке ви можете в ній зайняти, перспективи вашого професійного зростання. Цілком коректно цікавитися рівнем свого доходу, не висуваючи, однак, цю тему на перший план. 

Після закінчення співбесіди роботодавець найімовірніше повідомить вам, що обміркує вашу кандидатуру і зв'яжеться з вами. Навряд чи вас будуть турбувати, якщо ваша кандидатура виявилася непридатною, тому попросіть роботодавця уточнити, зв'яжеться він з вами при будь-якому результаті або тільки у випадку позитивного рішення. Домовтеся, протягом якого терміну ви можете очікувати відповіді, поцікавтеся, чи можете ви самі зателефонувати і дізнатися результат.

У разі відмови потрібно не забувати про те, що на вибір кандидата впливають і особисті мотиви, і навіть такі про які ми й не здогадуємось. Тому, не варто всі невдачі приписувати тільки собі і вважати себе поганим фахівцем. Просто саме це місце не ваше, а це означає, що ви обов'язково знайдете своє. І не бійтеся розчарувань. Розглядайте кожну невдачу не як крах очікувань, а як новий досвід, який допоможе уникнути подібних випадків у подальшому. І у вас все вийде! Успіхів вам!